Anicha Coaching & Training

info@anicha-coaching.nl

Tel. 06-47026878

Adres coachruimte: Bergstraat 29, 3811 NE, Amersfoort

 

Privacybeleid

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

Opgejaagd gevoel? 3 tips voor minder stress

23/02/2017

 We kennen het allemaal, een opgejaagd gevoel. Je hebt het idee dat je alleen maar achter de feiten aanloopt en geen rust hebt. Dat er aan alle kanten aan je getrokken wordt en je geen tijd hebt voor je eigen ontspanningsmomenten.

 

Geen probleem als dat maar even duurt. Maar trek snel aan de rem als het langer aanhoudt of vaker voorkomt. Chronische stress put je lichaam en geest uit en dat is een risico voor je gezondheid. Lees onderstaande 3 tips voor minder stress.

 

Tip 1: Vertraag

Met stip op nummer 1: vertraag! Dit gaat tegen je gevoel in als je je opgejaagd voelt, maar is heel goed om weer tot rust te komen. Loop langzamer, fiets langzamer, doe rustig aan in de auto en neem de tijd voor werk, huishouden en andere taken. Behandel je taken 1 voor 1 en neem pauze tussendoor. Sport ook in een lager tempo. Alleen al door alles in een rustig tempo te doen, wordt het opgejaagde gevoel minder.

 

Tip 2: Adem minder

Minder? Ja: minder vaak, maar wel dieper. Adem langzaam diep in tot in je buik en langzaam weer uit. Door stress wordt de ademhaling hoog, oppervlakkig en snel, wat resulteert in spanningsklachten zoals benauwdheid, druk op de borst, een opgejaagd gevoel, hartkloppingen, veel zweten, verhoogde bloeddruk en duizeligheid. Bij een diepe buikademhaling wordt een signaal naar de hersens gestuurd zodat er ontspanning optreed, zowel in de hersens als in je lichaam. 

 

Tip 3: Jij op nummer 1

Deze tip werkt vooral goed als je het gevoel hebt niet aan jezelf toe te komen. Maak eerst een prioriteitenlijst. Welke prioriteiten heb jij in je leven? Wat of wie staat er op nummer 1, 2, 3 etc.? Sport, werk, partner, kinderen, vrienden, familie, huishouding, waar staan zij en je andere bezigheden? En waar sta jij zelf?

 

Sta jijzelf niet op nummer 1? Zorg dan dat je jezelf op nummer 1 zet. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor je andere taken en verantwoordelijkheden zorgen. Maak een prioriteitenlijst in de volgorde zoals jij dat wenst en zet jezelf met stip op 1.

 

Bedenk je vervolgens bij alles dat je aandacht vraagt: is dit goed voor mij?

 

Doe deze tips komende week en zorg daarmee voor meer rust in je leven. Ik ben benieuwd wat het jou oplevert!

Please reload